Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
- Úvod
- Odborné a veda
- Rozvíjanie reči sluchovo postihnutých detí ranného a predškolského veku
Rozvíjanie reči sluchovo postihnutých detí ranného a predškolského veku
- Novinka
- TOP produkt

- Kompletné špecifikácie
- Komentáre 0
- Súvisiaci tovar16
- Rozvíjanie reči sluchovo postihnutých detí ranného a predškolského vekuSkladom 1 ks6,50 €
O. Matuška, A. Antušeková - Rozvíjanie reči sluchovo postihnutých detí ranného a predškolského veku
Slová autorov na úvod:
človek prežíva v ranom veku, t. j. v prvých troch rokoch života, najdynamickejšie a najzávažnejšie obdobie svojho vývinu, naučí sa vzpriamene chodiť, vykonávať jemnú činnosť prstami a osvojí si hovorenú reč. To sú vlastne základné ľudské schopnosti, ktorými sa človek odlišuje od ostatných živočíchov. Človek sa do troch rokov naučí viac ako v priebehu ďalších rokov života. Vývin hovorenej reči v ranom a predškolskom veku odzrkadľuje psychický vývin dieťaťa. Zároveň však ovplyvňuje rozvoj celej osobnosti človeka. Duševne, telesne či zmyslovo postihnuté deti, deti s rôznymi poruchami, napríklad psychickými, nervovými majú zvyčajne narušený vývin reči. Ak sa tak stane v ranom veku, pred obdobím alebo v priebehu obdobia, v ktorom sa zvyčajne vyvíja hovorená reč, ďalší vývin ustrnie, nastanú vážne poruchy vo vývine komunikačných schopností dieťaťa i vo vývine celej jeho osobnosti. Predísť takýmto vážnym vývinovým anomáliám možno len vtedy, ak sa postihnutie u dieťaťa zistí čo najskôr a po zistení postihnutia sa poskytne dieťaťu všestranná, komplexná starostlivosť. Dôležitou súčasťou tejto starostlivosti je špeciálnopedagogická starostlivosť. Rozvinúť reč sluchovo postihnutého dieťaťa je úlohou špecializovaného odborníka pedagóga sluchovo postihnutých, logopéda za intenzívnej účasti rodičov. Začať treba čo najskôr, hneď po zistení postihnutia. Žiaľ, táto všeobecne uznávaná zásada sa v praxi dôsledne neuplatňuje. Prieskumom sme zistili (Matuška, O., 1988), že aktívna slovná zásoba nedoslýchavých detí pri vstupe do prvého ročníka základnej školy dosahuje priemerne len 24 slov, čo je približne slovná
zásoba 16-mesačných zdravých detí. Nepriaznivé skúsenosti v tejto oblasti nás primäli k rozhodnutiu poskytnúť informácie, praktickú pomoc rodičom, vychovávateľom pri rozvíjaní reči sluchovo postihnutých detí od raného do konca predškolského veku t. j. od O do 6 rokov. Predpokladáme, že túto knihu uvítajú surdopédi i logopédi lebo dosiaľ k tejto problematike nie je u nás dostatok odbornej literatúry. Veríme, že naša práca zaujme aj študentov fakúlt špeciálnej pedagogiky, odborníkov, ktorí sa aktívne podieľajú na starostlivosti o sluchovo postihnuté deti, teoretikov i praktikov, ktorí sa rozhodli rozvinúť špeciálnu disciplínu - pedagogiku sluchovo postihnutých - včasnú výchovu sluchovo postihnutých detí.